Родните буквари са пълни с крещящи примери на расизъм, дискриминация и неравенство между половете, алармираха вчера на пресконференция в БТА ръководителите и участниците в проект „Да отгледаш ксенофоб – застъпническа кампания за толерантно образование”.
Примерите за нетолерантност в българските учебници и помагала от начален курс били много. Например, когато в илюстрациите присъстват деца с увреждания, те са в конфликт с останалите.
Ръководителят на проекта Венелин Стойчев даде за пример буквар на едно от издателствата ни, където на картинка пред здравите деца били поставени кексчета, а пред детето с увреждания кексчето липсвало. Образите на децата с увреждания били изключително маргинални. В чешкото букварче, например, детето с инвалидна количка играе с останалите дечица, а в нашите буквари – жената с инвалидната количка е на пътеката и пречи на останалите да минат.
Толерантността напълно отсъствала като социална дейност в учебното съдържание. Констатациите от проекта са, че учебното съдържание за началния етап не обучава децата в толерантност към различните и уязвимите групи, не ги запознава с разнообразието от етноси, раси, религии, култури, с хората с физически и умствени затруднения.
Именно слабите места и недостатъците на училищното образование в началния курс позволявали и дори на практика поощрявали изключително негативните социални и морални феномени, каквито са ксенофобията и расизмът. Стойчев обясни, че в родните буквари негърчетата са изобразени като маймуноподобни, хранят се с банани и мързелуват по дърветата. Експертите изтъкнаха, че децата до 4 клас възприемат букварите като свещена книга, която е порталът към света.
Участниците в проекта преди около месец са отправили предложение към Министерство на образованието и науката за предварителен скрининг на учебното съдържание съобразно политиката на ЕС срещу дискриминация.