Световната банка: Намалява качеството на образованието в България
- Публикувана в Петък, 18 Септември 2020
Албания, Азербайджан и Русия са сред първите 10 държави, постигнали глобален напредък в областта на здравеопазването и образованието В България намаляват очакваните години на обучение, като се отчита и спад в качеството на образованието, става ясно от последната актуализация на Индекса на човешкия капитал на Световната банка, който измерва резултатите от човешкия капитал преди пандемията по целия свят. Пандемията Covid-19 обаче заплашва постигнатия до момента напредък, тъй като правителствата се борят да поддържат здравни и образователни услуги, налагайки ограничения в защита на общественото здраве, включително затваряне на училища. Докладът тази година включва десетилетен анализ на развитието на човешкия капитал от 2010 до 2020 г. в 103 страни. Албания, Азербайджан и Русия са сред първите 10 държави, които са постигнали глобален напредък в областта на здравеопазването и образованието. Като цяло здравните резултати в региона са сравнително добри според световните стандарти. През последните 10 години детската смъртност е спаднала значително, като Азербайджан, Беларус и Русия отчитат най-големи подобрения по отношение на детската смъртност. По същия начин нивата на нарушено детско развитие заради недохранване на децата също са намалели значително най-вече в Албания, Азербейджан, Северна Македония и Турция. Резултатите от основното образование в региона са смесени, въпреки че регионът се представя добре според световните стандарти. През последното десетилетие очакваните години на обучение се увеличиха, като Азербайджан, Албания, Черна гора, Полша и Русия постигнаха най-голям напредък — главно благодарение на подобренията в средните училища и записванията в предучилищна възраст. В същото време очакваните години на обучение намаляват в редица страни, включително България, Молдова, Румъния и Украйна. Качеството на образованието като средна величина не се е подобрило в региона през последното десетилетие. Страните, в които се наблюдава спад в качеството на образованието, включват България и Украйна. Държавите, които са постигнали напредък в качеството на образованието включват Албания, Молдова и Черна гора. Индексът на човешки капитал (HCI) на Световната банка разглежда траекторията на едно дете от раждането му до 18-годишна възраст, използвайки показатели като оцеляване (от раждането до 5-годишна възраст); очаквани години на основно и средно образование, претеглени през качеството; нарушено детско развитие заради недохранване; както и нива на оцеляване при възрастните. Индексът за 2020 г., базиран на данни до март тази година, предоставя изходни данни за нивата преди пандемията, които ще бъдат полезни за здравните и образователни политики и инвестиции в периода на възстановяване след пандемията.