Едва 29% от българите с дигитални умения, двойно по-малко от средното за Евросъюза
- Публикувана в Петък, 02 Декември 2022
Българските деца учат по-малко дни през годината от своите връстници в Европа. Учениците в България, които напускат системата преждевременно, са повече от средното в Европейския съюз. Това са част от изводите в доклада от Обзора на образованието и обучението, изготвен от Европейската комисия. Според него процентът на напускащите преждевременно образованието бавно намалява. През 2021 г. той е 12.2% (в сравнение с 12.8% през 2020 г. и 14% през 2019 г.), но все още е над средната стойност за ЕС от 9.7%. Разликата между градските и селските райони е значителна (съответно 6.8% и 23.7 %), а между регионите има големи различия (от 6.7% в Югозападен регион със столицата София до 21.6% в Югоизточен регион), предаде “Дневник“. Според оценката за България ниското равнище на уменията в областта на цифровите технологии и сред младежите, и възрастните е основно предизвикателство. Притежаващите поне базови умения в областта на цифровите технологии са 29% от населението на възраст 16–74 години, което е почти два пъти по-малко от средно 56% за ЕС. Едва 11% от притежават умения над основните, което е малко под една трета от средната стойност за ЕС. Сред младежите на възраст 16–19 години само половината (52%) имат основни или по-високи общи умения в областта на цифровите технологии. Това е един от най-ниските показатели в ЕС (средно 69%). За първи път от 2014 г. насам процентът на участие на децата на възраст между 3 години и възрастта за започване на задължителното начално образование леко се е подобрил и е достигнал 80.1%, но все още е значително по-нисък от средната стойност за ЕС от 93 % и от целевата стойност на ЕС от 96 % до 2030 г. Недостигът на основни умения, измерен от PISA (програма за международно оценяване на учениците, разработена от Организация за икономическо сътрудничество и развитие), е два пъти по-висок от средния за Европа (47% по четене, 44% по математика и 47% по природни науки), като този процент е над 60% сред учениците в неравностойно положение.