
Историкът направи остър коментар за съвременните ценности и националните интереси
В навечерието на 147-годишнината от Освобождението на България, историкът професор Веселин Янчев направи остър коментар относно съвременното разбиране за свобода и ценностите, върху които е изградена българската държава. В интервю за предаването „Денят ON AIR“ по телевизия Bulgaria ON AIR, той акцентира върху опасностите от загубата на свобода и идентичност.
„Винаги съм твърдял, че не сме по-свободни от когато и да е било. Имаме право и възможност да вземаме решения. Имаме право и възможност да определяме съдбата си. Имаме право, как да кажа, да опонираме на чуждото мнение. Разбира се, ако това се извършва с аргументи и с достойнство, а не със сила. Така че… може би не осъзнаваме в момента колко сме свободни и ще го осъзнаем, когато постепенно ще престанем да бъдем свободни“, заяви професор Янчев.
Според известния историк, най-ценното наследство, което ни оставят героите на Освобождението, е стремежът към свобода, демокрация и принадлежност към цивилизования свят. Той подчерта, че нито едно общество не може да постигне прогрес без зачитане на основните права и принципи.
„Как може едно общество да се развива без свобода? Без справедливост, без зачитане на правата на всеки един гражданин, без зачитане на основното правило, което го има в Търновската конституция – неприкосновеността на частната собственост. Няма такива възможности, нали? Едно общество не може да постигне прогрес и напредък, без да стъпи на тези правила“, категоричен бе професорът.
Националната идентичност и образованието
Професор Янчев отправи критики към постоянното люшкане между влиянията на Изток и Запад, което според него води до загуба на национална идентичност. Той подчерта, че без ясна цел, мисия и компетентност, страната ни не може да отстоява националните си интереси.
Особено остро историкът засегна темата за образованието, ставайки емоционален при обсъждането на съвременните образователни приоритети.
„Все ми се струва напоследък, че това са пак едни фрази – „образованието е приоритет“. Какво образование? На какво учим децата? Ако ги учим, че трябва да бъдат до болка прагматични, да имат само полза от нещата, да имат бързи успехи, да не ги интересува какво изпитват другите и как постъпват с тях. Това също е вид образование. Ще получим тези резултати“, подчерта професор Янчев.
Той призова за завръщане към ценностите на търпението, толерантността, уважението към другия и познаването на света – качества, които са помогнали на нашите предци да се впишат в модерния свят.