БЪЛГАРИЯ

Промените в развитието на софийското метро дават приоритет на северното разширение пред Витоша

Столичната общинска фирма „Метрополитен“ наближава крайния срок за подаване на оферти за обществена поръчка за избор на архитектурно-инженерно бюро за проектиране на продължението на втората линия на метрото след станция „Витоша“ в район „Хладилника“. Проектирането, обхващащо близо 5-километрово трасе с пет спирки, се оценява на 1,9 млн. лева (без ДДС), като срокът за подаване на оферти изтича на 25 септември. Критериите за избор са насочени към най-ниската цена, а спечелилият екип ще разполага с година и половина, за да завърши идейния проект.

Това развитие бележи промяна в плановете за разширяване на метрото в града. Миналата година бившият главен архитект Здравко Здравков представи план за разширяване на метрото в посока „Студентски град“, включващ три спирки по 3-километрово трасе. Тези спирки бяха разположени на разстояние приблизително един километър една от друга, като първата се намираше на бул. „Черни връх“, втората в район „Витоша“, а третата на кръстовището на бул. „Симеоновско шосе“ и ул. „Проф. д-р Иван Странски“ в „Малинова долина“. Този проект включваше и планове за подземен паркинг под третата спирка.

Новият проект вече включва две допълнителни спирки в рамките на „Студентски град“, разположени при Националната спортна академия и на улица „Акад. Стефан Младенов“. Този разширен проект подсказва, че след като ГЕРБ вече не контролира София, проектантите на града са преразгледали предишната стратегия за развитие на метрото. По време на мандата на Йорданка Фандъкова като кмет фокусът беше върху удължаването на метрото към планината Витоша, като особен интерес представляваше обслужването на търговски зони като мола на Околовръстното шосе, ИКЕА и околните офис и жилищни комплекси.

Опитът на ГЕРБ да започне проектирането на разширението до ИКЕА беше блокиран от опозиционните партии в общинския съвет. Обществените настроения на няколко изслушвания показаха, че жителите на София предпочитат метрото да обслужва по-стари, по-населени райони, преди да се разширява към планината. В началото на годината изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД инж. Стоян Братоев оттогава потвърждава готовността на компанията да даде приоритет на разширяването на северната част на метрото в съответствие с Общия устройствен план на София.

В момента в процес на изграждане са десет метростанции по три маршрута. Очаква се скоро да бъде завършено първото продължение на третата линия на метрото, която минава от „Хаджи Димитър“ до жилищен комплекс „Левски“. Спирките по този маршрут включват стадион „Георги Аспарухов“, „Генерал Владимир Вазов“ (бивша „Тракия“) и наскоро преименуваната станция „Хемус“. В близост до последната се изгражда буферен паркинг за 110 автомобила. Строителството започва през 2022 г., а завършването му е планирано за края на 2025 г.

В ход е и второто разширение на третата линия, което обхваща 6 км с шест спирки от „Орлов мост“ до „Цариградско шосе“. Спирките по този участък включват „Ситняково“, „Гео Милев“, „Слатина“, „Шипченски проход“, „Арена София“ и „Тракия“. Това разширение започна през 2018 г. и се предвижда да бъде завършено до 2027 г.

Related posts

Кметът на София представя амбициозен план за обновяване на градския транспорт

София Прайд 2024 търси своята интерпретация на патриотизма

Българите са на трето място в гръцкия туризъм след германците и британците