Ергономията е наука, която изучава връзката между хората и работната им среда и спомага за адаптирането на работния процес, спрямо човешките възможности. Създаването на подходящи условия за работа на служителите в един офис е предпоставка за увеличаване на ефективността и намаляване рисковете за тяхното здраве. В нашето съвремие, когато повечето от тях прекарват голяма част от работния си ден пред компютъра, правилната организация на работното място е от особено голямо значение. Това освен до подобряване на физическото и психическото състояние на работниците, води и до повишаване на производителността. Ето защо значението на ергономията на работното място не може да бъде подценено.
Кое прави ергономията важна за здравето на служителите
Ергономията играе важна роля в организирането на работата в офиса и при оборудването на работното място с подходящи мебели. Този процес изисква внимателен анализ и съобразяване с индивидуалните характеристики и предпочитания на всеки служител. Но защо ергономията е важна за здравето на хората на работното им място?
На първо място, ергономията предоставя здравословни и безопасни условия на труд. Така може да бъде избегната появата на различни заболявания на опорно-двигателния апарат и мускулно-скелетни заболявания, изразяващи се с болки в гърба и кръста, схващане на врата, изтръпване на ръцете и други. Всички те се проявяват в резултат на продължителна статична или неудобна поза на тялото или на повтарящи се движения.
Ергономията на работното място не е просто комфорт, но и създаване на здравословна среда, която насърчава производителността и удовлетворението на служителите. Чрез инвестиция в ергономични решения и подходящо обучение, фирмите и организациите могат да създадат по-ефективно и безопасно работно място за своите служители.
Ергономията спомага за добрата продуктивност, по време на работния процес. Избягването на болката по време на работа и чувството за комфорт, карат хората да бъдат по-съсредоточени върху задачите си, което неминуемо води до повишаване на ефективността и производителността. От друга страна, лошата ергономичност може да доведе до пренапрежение на тялото, причинявайки дискомфорт или нараняване и отрицателно въздействие върху работата им и цялостното им благосъстояние.
Сред ползите, които оказва ергономията, върху здравето на служителите в офиса са:
- По-голямо удовлетворение от работата;
- Намаляване дискомфорта на работното място;
- Намаляване броя на болничните дни и отсъствието от работа;
- Намаляване риска от грешки и наранявания по време на работния процес;
- Намаляване разходите за здравеопазване;
- Подобряване на комфорта и удобството на работното място.
Основни принципи на ергономията
Няколко са основните принципи в ергономията, от които зависи създаването на удобна и безопасна работна среда за служителите в един офис.
Избор на удобни и регулируеми мебели
Просторното бюро и удобният стол са в основата за създаване на ергономия на работното място. Те трябва да са с регулируема височина, така че всеки служител да може да ги настрои, спрямо своя ръст и индивидуалните си нужди и предпочитания. Това условие е особено важно в случаите, когато работната зона се използва от няколко души. Правилната височина на бюрото например позволява на служителя да държи ръцете си под ъгъл от 90 градуса, докато пише. Освен това тя трябва да бъде съобразена и с поставения върху него монитор, който да не надвишава нивото на очите.
Изборът на удобен офис стол е много важен, за постигането на добра ергономия на работното място. За да се осигури по-добра ефективност по време на работа, трябва да се избере модел, с регулируема височина на седалката и регулируеми височина и наклон на облегалката. По този начин служителите могат да позиционират стола, съобразно височината на бюрото и според своите нужди и предпочитания. Правилната стойка, освен, че ще улесни работата им, но и ще предотврати изкривяване на гръбнака или появата на напрежение и преумора, в областта на гърба и шията. Повечето модерни офис столове с колелца създават допълнително удобство и улесняват подвижността на служителите по време на работа. Спазването на тези ергономични правила при подреждането на работно място е от решаващо значение за намаляване на физическото напрежение и повишаване на общия комфорт и продуктивност.
Правилното разположение на оборудването
Правилното разположение на оборудването на работното място в офиса, касае удобното на всеки един от служителите. Изискванията тук са мониторът на компютъра или лаптопа да бъде поставен на около една ръка разстояние, като горната му част да е на нивото на очите или малко по-ниско, под наклон от около 10-20 градуса. Това цели да се избегне появата на напрежение и болка във врата, по време на продължителна работа.
Клавиатурата и мишката от своя страна, трябва да бъдат на удобна височина и разстояние, по възможност на нивото на лактите. Това може да предотврати появата на напрежение в китките и евентуална болка или изтръпване на ръцете, което в последствие води до появата на други проблеми и заболявания.
Оптимално осветление и правилна поза
Сред основните принципи в ергономията на работното място е осветлението. При невъзможност за работа на естествена светлина, то трябва да е достатъчно ярко, но не и заслепяващо, защото продължителната работа в помещение с неподходящо осветление може да доведе до появата на главоболие, до напрежение в очите и дори до влошаване на зрението. Доброто осветление значително намалява напрежението на очите. Ето защо е добре мониторът да бъде разположен перпендикулярно на прозорците, за да избегнат отблясъците от тях. Използването на допълнително осветление върху работното пространство също спомага, при изпълнението на различни задачи, без да създава отблясъци на екрана. Още един начин да се постигне оптимално осветление е да се регулира яркостта на екрана, която да съответства на осветлението в офиса.
Още един основен принцип в ергономията на работното място, който цели запазване на здравето и намаляване на риска от заболявания на опорно-двигателния апарат е правилната поза на тялото. Това означава, че освен използването на подходящи мебели, служителят трябва да седи с изправен гръб, с крака стъпили на пода и с ръце, поставени на нивото на клавиатурата. Спазвайки тези условия се намалява рискът от появата на болка или други проблеми и заболявания.