
Не се цели строителство при реални цени, а се целят задкулисни схеми
Словесната престрелка между депутатите от ПП-ДБ и правителството продължава с нови обвинения за корупционни практики при изграждането на магистрала Русе-Търново. След като сутринта народните представители Андрей Цеков и Кирил Петков изразиха притеснения за наличие на корупционни надценки при строителството на магистралата, от кабинета ги призоваха да представят доказателства и да ги изпратят на прокуратурата, в противен случай твърденията им са „манипулация“.
Около обяд дойде нов отговор от страна на Цеков и Петков, които обвиниха премиера Димитър Желязков, че защитава непрозрачни схеми за разходване на публични средства.
„Премиерът Желязков, за мое учудване, се превърна в един защитник на непрозрачни схеми, по които се разходват публичните средства,“ заяви Андрей Цеков и допълни, че по време на кабинета „Денков“ всички поръчки, обявявани от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), са били с критерий „най-ниска цена“.
Съмнителна методология при обществените поръчки
Според Цеков, настоящата поръчка се обявява по различен критерий – 40% оценка на техническо предложение, което той описва като „Кой е написал най-доброто есе как ще построи една магистрала“ и 60% цена.
Най-фрапиращото според депутата е драстичната разлика в цените между два договора – един действащ, сключен през 2022 година, и един бъдещ, който предстои да бъде сключен през тази година. Разликата е повече от два пъти и половина – 20 милиона срещу 50 милиона лева.
Идентични участъци с драстична разлика в цената
Цеков опроверга аргументите на регионалния министър Иван Иванов, че строителството е по-сложно.
„Ако погледнем един участък от строящата се магистрала и един от бъдещата – те са абсолютно идентични. Става въпрос за първите участъци. 3000 метра мостове и виадукти. Точно толкова в първия участък на едната, точно толкова и в първия участък на втората. Разликата – в едната цена 20 милиона, в другата – 50 милиона,“ обясни народният представител.
Според него единствената причина за такава драстична разлика в цените е, че не се цели реално строителство при реални пазарни цени, а се целят задкулисни схеми.